Thursday, April 05, 2007

Blue Ocean Strategy and Pembonceng Rempitan



Semalam beberapa orang kawan gua (orang Caucasian, kulit putih -- dulu tok dia jajah kita) tanya gua pasal kemungkinan bloggers using locally hosted websites may soon have to register.

Ini semua selepas statement Energy, Water and Communications Deputy Minister.

Gua cubalah defend the idea. Gua ni buat PR free untuk gomen.

Tapi depa kata “you don’t believe your own spin, Suhaimi”. Gua senyum. Gua kata “I tried. I tried to put myself in their shoes”. Tapi susah worr..

Dunia sedang memerhati kita. Dulu bila kita announce pasal MSC, Cyberjaya, Bills of Apanama pasal dunia siber, etc depa pakai telescop doraemon untuk tengok kita woi..

Anyway, gua pikir kalau semua menteri, wakil rakyat, ketua kampung dan tok batin ada blog, kan senang nak explain to anak-anak buah yang dahagakan explanation yang dekat dihati dan dilocalizedkan.

Betul tak? Pakailah friendster ka, wordpress ka, blogspot ka, faceparty ka, face-pic ka, modblog ka, (eh… banyak pulak nak kena monitor ek, takkan nak monitor yang dotmy jer kan),

Contohnya, dalam suratkabar hari ni, gua baca tentang Free Access Zone plan for IDR dah tak jadi pulak. So kenalah pakai documents and facilitated with the use of smart cards kalau nak ke IDR. Eh.. rupanya baru proposal yek… Gua mati-mati ingat dah setuju siap chop mati stem lagi.

Kalaulah MB ada blog baik punya, dapatlah anak-anak buah bagi buah fikiran segantang dua. Bukannya apa, nak tolong. Bak kata kawan baik gua "Shima boleh tolong bang..."

Orang melayu dok risau pasal FIC ruling kat IDR tu, pasal 30%, pasal terpinggir ker tidak, bukannya apa… Info tak cukup.

Explanation yang senang untuk paham oleh orang setempat tak cukup. Yang depa dapat tu yang dah kena ‘treated’ selepas ‘difaks kepada media’.

Kalau ada blog baik punya, bolehlah adik-adik kita yang merempit tu print cerita pasal blue ocean strategy kat IDR tu and baca tentang FDI movements sambil gilap motor, sambil tunggu awek-awek depa bonceng motor and sambil awek touch up muka pakai Miyami No.2. At least depa tahu pasal Free Access Zone (FAZ).

Boleh depa make calculated risk and migrate sana to reap the opportunities, bawak geng and lumba kat sana. SO kat KL ada korang itu bunyi bising motor racing.


The rempits tu semua pi cybercafe oii.. check email semua. Ada e-group. Depa termasuk dalam 11 juta regular internet users dalam Malaysia ni tau. Depa mengundi tau... Jangan main-main...