Saturday, November 29, 2008

OF COMMON SENSE AND GUIDED TOUR

Someone very dear to me asked me, why the big fuss and ‘ruling’ on pengkid and yoga, recently?

In his very early 20s he asked, isn’t it obvious?

According to him “kita pun tahulah uncle, tak payah a bunch of people yang a bit more lebai than us to tell us what is Islamic and what is not Islamic. Kalau semua nitty-gritty nak tunggu ada orang advise kita apa yang boleh buat dan apa yang tak boleh buat, susah lah….Abis tu orang non-Muslims mesti ingat kita ni tak boleh berfikir and agama kita tak lengkap. Guidelines kan dah clear. Islam ni banyak kena pakai common sense. Apasal tak ada ruling pasal rasuah and politik wang? Itu lagi teruk. I don’t want my leaders to be corrupt and jadi pemimpin sebab banyak duit nak tabur tapi tak reti berfikir and cakap omputih pun tak leh? Itu bigger umbrella issue. Kita malu lah uncle…Macamlah kita ni bodoh tak boleh berfikir… I am in university, I don’t do drugs and saving myself for sex later when it would mean a lot more… That’s very Islamic compared to tabur duit merata just to be elected. WTF…

And I said to myself, need I say more…


And sayang, you are only 21 years old and you can think already. I think our future is bright with people like you. Want to run for office at the age of 24? Boleh ker?

*********

Semalam, my former student who is now a famous anchor in RTM asked me kenapa lama tak update this blog and asik-asik macam frust cinta jer…

I said, kita ni adalah amalgamasi pelbagai perasaan. Kengkadang elok juga kongsi rasa and tak rugi orang tahu kita juga manusia vulnerable.


Orang boleh identify dengan kita dan lagi senang tanpa façade atau topeng macho yang entah apa-apa entah.

******************


Photobucket Rambut baru

Photobucket Roul

Photobucket Rozy, Me, Wan Kamarudin, Dangsuria and Charles Mohan at Media Prima Screenings

Photobucket
Me & Jimmy Shanley at Gempak Astro